KTH sänker stödet för förlängd skrivtid – detta behöver du veta

Om beslutet

Information
KTH har beslutat att införa ett stöd för 25 % förlängd skrivtid. Detta innebär i praktiken att majoriteten av de studenter som idag har 50 % förlängd skrivtid kommer att få detta stöd sänkt till 25 %.

Detta är ett beslut som THS ställer sig kritiska till.

I FAQ nedan finns information till dig som påverkas av förändringen.

Vanliga frågor och svar

Varför har denna förändring skett?

Det tydligaste skälet är att KTH behöver spara in på lokaler, då vi till hösten kommer ha betydligt högre beläggningsgrad (användning av lokaler) än vanligt. Detta är huvudsakligen till följd av att Campus Kista och Campus Södertälje läggs ner, och att vi därmed får fler studenter på Campus Valhallavägen.

Jag har fått min förlängda skrivtid sänkt men jag behöver 50 %, vad gör jag?

KTH har sagt att studenter med större stödbehov fortsatt ska kunna få 50 % förlängd skrivtid. Denna bedömning ska alltid göras individuellt efter studentens egna behov. Funka ska alltid ta hänsyn till läkarintyg och läkarens bedömning.
Det första steget är alltid att ta kontakt med Funka och förklara din situation. I vissa fall kan det gå att lösa genom bara ett mail, t.ex. om ett misstag har skett och du inte var tänkt att få stödet sänkt.
Om Funka nekar till att återinsätta 50 % förlängd skrivtid, ta kontakt med din läkare eller relevant vårdgivare för att prata om dina behov och skriva ett intyg. Läkarintyget bör vara så tydligt och specifikt som möjligt och förklara dina specifika behov samt vilken eller vilka funktionsnedsättningar dessa behov härstammar i. Ta sedan upp kontakten med Funka igen.

Jag är fortfarande inte nöjd – kan jag överklaga?

Ja, du har alltid rätt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
Skicka överklagan till funka@kth.se. Det måste vara tydligt i mejlet att det är ett överklagande som ska vidarebefordras till Överklagandenämnden för högskolan. Det finns ingen särskild mall, men det behöver stå klart att du begär att ärendet ska prövas av nämnden.
Överklagandenämnden för högskolan är högsta instans i sådana här ärenden, det vill säga deras beslut går inte att överklaga.

Jag har fler frågor – vart ska jag vända mig?

Har du frågor om Funka-stöd bör du i första hand vända dig till funka@kth.se.
Upplever du problem i den kommunikationen, eller vill du prata med en studentrepresentant om Funka, kan du alltid skriva till studiemiljo@ths.kth.se.

Notera att både KTH-personal och THS-representanter går på semester i juli, och svarstiderna kan därför variera.